paginakop nieuwsdetail

Componence Asset List

Smartwatch-Miles-HR+849+424.jpg
22 januari 2022

Miles: hoe een horloge zelfredzaamheid en zekerheid brengt

Een familie, cliënten en behandelaren hebben 3 jaar lang intensief gewerkt aan het ontwikkelen en toetsen van een smartwatch die een cliënt helpt bij zelfredzaamheid en andere vervolgstappen in het herstel. Miles, een zorghorloge, werd afgelopen jaar officieel gepresenteerd.

Balans vinden

Martin is de vader van een zoon die de weg niet meer terug wist naar zijn behandelafdeling bij Parnassia. Dat verdwalen was de aanleiding voor de ontwikkeling van het horloge. Hoe vind je een balans tussen het ontwikkelen van zelfredzaamheid en bewegingsvrijheid van de patiënt aan de ene kant, en de rust en zekerheid over het welzijn van diezelfde cliënt voor de zorgafdeling en familie aan de andere kant? “Maandenlang zijn we ons gefocust geweest op hoe het horloge een hulpmiddel kan zijn in het persoonlijk herstel van mensen die in een kwetsbare fase in hun leven zitten." vertelt Martin van der Weg, projectleider.

Het zorghorloge werd ook ingestuurd voor de PG Prijs. Dit is een interne competitie binnen Parnassia Groep voor innovatieve ideeën. Doel is kennisdeling, inspireren en zorg verbetering.

Mét cliënten, en niet óver cliënten

​​​Een belangrijke les die we hebben geleerd is dat je nieuwe behandelmethoden niet voor, maar juist mét cliënten, hun naasten en vertegenwoordigers moet bedenken en ontwikkelen. Daarmee zorg je dat je vernieuwing betekenisvol is voor cliënten en aansluit bij hun behoeften. Het klinkt als een open deur, zegt Martin, maar ongemerkt begin je toch voor een ander te denken vanuit je eigen perspectief. “Dan draagt het niet bij aan acceptatie en gebruik.”

Van A naar B

Tijdens de pilot gebruikten cliënten van 5 verschillende afdelingen de smartwatch als zij zelfstandig op pad gingen. De basisfuncties waren: navigeren van plek A (bijvoorbeeld de woonlocatie) naar locatie B (bijvoorbeeld de kapper), een zandloper met de terugkeertijd, een paniekknop en locatieweergave als iemand de weg kwijt is en moet worden opgehaald door de ggz vervoersdienst. De ervaringen van de testgebruikers gaven nuttige informatie hoe het horloge nog gebruiksvriendelijker gemaakt kon worden.

Meer doelgroepen 

Martin: “Ondertussen waren we ook aan het onderzoeken hoe we het horloge geschikt konden maken voor meer doelgroepen. Cliënten met complexe problematiek (middelengebruik en suïcide), ambulante ggz-cliënten, mensen met niet aangeboren hersenletsel (NAH), mensen met een verstandelijke beperking en mensen met dementie.” In dat traject brachten ze zelf ook hun eigen wijze les in praktijk. Naast Parnassia werden ook andere zorginstellingen met hun eigen specifieke kennis betrokken.

Droom

Over de vraag waar Martin over 2 jaar hoopt te staan met Miles hoeft hij niet na te denken. “Onze droom is dat Miles een standaard hulpmiddel wordt voor mensen die tijdelijk of langdurig ggz-zorg nodig hebben. Dat Miles hen helpt om meer kwaliteit van leven te ervaren. Dat ze op een veilige manier, met zorg op afstand, mogen genieten van vrijheden en worden ondersteund bij het sociaal en maatschappelijk meedoen.” Die droom komt dichterbij, want ondertussen lopen er pilots bij diverse ggz-instellingen. Hoe het Miles verder vergaat lees je in een artikel wat voor de zomer verschijnt.